Arrangemang

2013 års program på Bräcke

6 april    kl 16.00 Hembygdsföreningens årsmöte på Bräcke
Årsmötesförhandlingar. Kaffe. ”Om Nordströms på Hoga, som blev en bok!” Kåseri av Solveig Persson. Jan Albertsson underhåller.

bilder_09_valborg_013 30 april  kl 20.00 Valborgsfirande på Bräcke
Framträdande av kyrkokör och vårtalare Ann Marberg, bibliotekschef i Tjörns kommun.

18 maj kl 09.00 Vårstädning på Bräcke
Vi bjuder på kaffe, smörgås och lotteri till alla som möter upp på denna dag och hjälper till med städning inne och ute.

22 maj  kl 18.00 OBS Guideträff på Bräcke för alla Er som vaktar museet
Genomgång av brand- och inbrottslarm och vaktlistorna. Tillfälle till frågor. Underhållning av Karin, Caroline och Simon. Anmälan till May Gunnarsson, tel.  67 06 73 senast 18 maj.

25 maj 11.00 – 13. 00 Växtmarknad på Bräcke med Tjörns Trädgårdsförening
Försäljning, kaffeservering, lotterier.

2 juni kl 15.00 – 18.00 ”Det börjar och slutar med sill ” – Levande historia
Guidade turer på hembygdsmuseet. Statister agerar historiska personer i sina olika miljöer.

6 juni kl 15.00 – 17.00 Nationaldagsfirande.
Plats och tid för firandet titta i kulturfoldern och dagspressen. Hembygdsföreingen deltar med sin fana.

8 juni kl 15.00 Teater ”Beredskapsåret 1940
Hembygdsföreingens teatergrupp framför årets föreställning på Bräcke: Entré 100 kr

9 juni kl 15.00 Teater  ”Beredskapsåret 1940”

13 juni kl 18.00 Kulturvandring till Tosskärr
Ledare : Mona Axelsson. Samling vid Tuveslätts parkering. Oömma kläder .Avgift 60 kr.

15 juni kl 15.00 Teater  ”Beredskapsåret 1940”

16 juni kl 15.00 Teater  ”Beredskapsåret 1940

Dscn2506  21 juni Midsommarfirande på Bräcke

Traditionsenligt  midsommarfirande på Bräcke Hembygdsgård. Vi klär och reser majstången tillsammans med barnen, dansar ringlekar som passar både barn och vuxna. Lotterier av olika slag, stor loppmarknad och kaffeservering.

4 juli kl 18.00 Kulturvandring rundan Stavstenarna – Bräcke

Vandringen som beräknas ta tre timmar är barnvagnsvänlig.Gunnel Kristiansson ledsagar oss  från Stavstenarna till Aspeberget och vidare till dösen. Vandringen avslutas på Bräcke .Kostnad 60 kr. Kaffe finns att köpa på Bräcke.

7 juli kl 15.00 – 18.00 Marknad ,Hemvändardag och Hembygdsdag

Denna dag händer det mycket på Bräcke. Årets utställning i ”Träskeskurt” öppnas. Gunbritt Patriksson berättar om gamla begravningsseder. Det blir visning av museet och av gamla och nya hantverk. Dessutom blir det en hantverksmarknad  och kaffeservering. Biodlarföreningen finns också på plats.

18 juli  kl 18.00 Kulturvandring till hällristning och gånggrift i Åseby- Gunneby

Under ledning av Gunnel Kristiansson  samlas vi vid jordgubbsplockningens parkering cirka 150 meter efter skylten till Gunneby i riktning mot Rönnäng . Vandringen som tar cirka 2 timmar är barnvagnsvänlig fram till gånggriften . Kostnad 60 kr.

27 juli kl 13.00-17.00 Musikstämma på Bräcke

Denna dag spelas det överallt på Bräcke av spelemän från olika platser. Det finns också ett loppis, lotterier  och kaffeservering.

1 augusti 11.00- 14.00  Äldredagen  på Bräcke

Alla äldre hälsas denna dag  välkomna till Bräcke. Äldredagen är ett samarrangemang mellan Tjörns kommun och Hembygdsföreningen. Axel Falk håller i de musikaliska trådarna tillsammans med andra artister. Alla bjuds på kaffe med  tilltugg.

1 augusti kl 18.00 Kulturvandring till Vetteberget till Aröd.

Under Mona Axelsson och Gunnel Kristianssons ledning samlas vi vid parkeringen till Vetteberget. Avgift 60 kr.

11 augusti kl 16.00 – 18.00  Gudstjänst på Bräcke

Se även Svenska kyrkans annonsering

18 augusti kl 8.00 Medlemsresa  till  Sveriges enda kvarnstensgruva i Lugnås och besök i Spikens fiskeläge

Medlemmarna samlas vid Bräcke kl 8.00  och åker buss till Lugnås . Kostnaden för resan är 325 kr och däri ingår bussresa, entré och guide. Lunch kan köpas på Brännebrona Gästis och fika kan köpas i fiskeläget. Anmälan senast  den 11 augusti till Christina på tel 0304-660004 eller Birgith på tel 076-1033789.

25 augusti kl 14.00- 17.00 Barnens Dag på Bräcke

Detta är en dag för både barn och vuxna .Det finns djur att kela med och barnen får lära sig att spinna garn, lyssna på sagor, gå i skolan på mormors vis och köpa karameller i strut . Barnen får också hjälpa till att baka i den vedeldade bakugnen och smaka på det nygräddade brödet. Det finns också gamla tvättbräden och en handdriven vattenpump så barnen får känna på  hur det var att tvätta förr. Museets personal  hjälper till med att tillverka gammalsdags leksaker och mycket mera. Museet i huvudbyggnaden är också öppet.

28 september  kl 11.00 – 14.00 Kvarndag i hela Bohuslän

Besök gärna Stordalskvarnen med sina nya vingar  och även  Fjälebrokvarnen. Kaffeservering på Bräcke Hembygdsgård  strategiskt  belägen mellan kvarnarna .