Teater hos Tjörns hembygdsförening

Under åren 2011 – 2016 hade vår förening en aktiv teatergrupp som varje sommar uppförde ett nytt skådespel på utomhusscenen på Bräcke. Vi kallade dessa spel för ”historisk teater”. Bakgrunden till detta namn är att de berättade om händelser som skett i olika tidsperioder bakåt i tiden.

Guldvaggan

Författare till Guldvaggan var Kjell Eriksson och Ragnar Karlsson. Giftmordet i Sibräcka, Beredskapsåret 1940, Folklustspelet Anton & Manfred och Folklustspelet Hulda och Manfred hade skrivits och regisserats av Ragnar Karlsson. Teatergruppen bestod av cirka tolv amatörer, varav de flesta seniorer. Varje uppsättning sågs av mellan 400 och 600 personer. Vi spelade också ett par föreställningar varje år i nära anslutning till påskhelgen på Billströmska Folkhögskolan. Teatergruppen är sedan år 2017 inte aktiv men ett flertal av dess medlemmar medverkar varje höst i skolprojektet ”Silla kommer” 2018-02-26 Ragnar Karlsson.

2016 års teaterstycke var en nyuppsättning av det historiska eposet ”Guldvaggan” som vi spelade åren 2011 och 2012.
Pjäsen uppfördes under ”Tjörns kulturvecka” lörd. – söndag, 9 – 10 oktober kl. 16.00. Lokalen var Sibräcka medborgarhus.
Vi startade övningarna den 8 mars 2016. Regissör var Dennis Svensson och producent : Christina Kihlqvist. Aktörerna var till stor del samma grupp som vid tidigare uppsättning med undantag av tre nya, Kajsa Brevik, Lasse Peterson och Kent Kihlqvist.

Bilder från repetitionerna

Foton av Ragnar Karlsson

Repetitionen den 22 Augusti 2016

Första rep. efter sommaruppehållet.

Upptaktsmötet 8 Mars 2016

Foton av Ragnar Karlsson

2015 års pjäs heter: ”Folklustspelet Hulda och Manfred” och är en fristående uppföljare till 2014 års föreställning ”Folklustspelet Anton & Manfred” Den handlar bl.a. om mannen som inte kunde fatta beslut, utan ville skjuta upp allt till morgondagen. Historien skildrar livet på en mindre bondgård på Tjörn år 1947 och innehåller både dramatik och en stor portion humor.

Pjäsförfattare är Ragnar Karlsson. Instruktör: Dennis Svensson, Sångtexter: Mona Olausson.
Se bildreportage från föreställningen på Billströmska Folkhögskolan