Tjörns Hembygdsförening inbjöd söndagen den 9 november Martina Lundqvist,
från Djupviks varv, till Bräcke Hembygdsgård för att berätta historien
om varvet. Samlingssalen var fylld av intresserade Tjörnbor och många hade
tidigare arbetat på varvet .
Eftermiddagen inleddes och avslutades med sång och musik av Johan
Olofsson
Martinas berättelse på gick under cirka en timma och detta är enbart en
sammanfattning av historien om varvet som startades 1894 av Orustbon Johannes
Johansson.
Den första tiden byggdes främst öppna träbåtar för kustfiske och under de första
åren på 1900-talet byggdes också bohusjullar.
1907 tog sonen Adolf Johansson över ansvaret för varvsrörelsen och 1907 byggdes den
första kravellbyggda båten, MD 116 Thule, för köpare i Stansvik. Under 1910-talet började
varvet också med reparations- och underhållsverksamhet.
På 1920-talet fick varvet sin första beställning från isländska köpare och de fortsatte bygga
fiskebåtar för isländska beställare ända fram till 1960-talet.
Under 1930-talet började varvet också bygga andra typer av båtar. De fick Tullverket,
Lotsverket, Kustbevakningen och Marinen som kunder. Kring 1940 fanns det omkring 15
anställda vid varvet. 1942 avled Adolf johansson och varvet övertogs av sönerna Einar
Johansson och Gunnar Johansson. På 1950-talet blev livräddningskryssare och tulljakter lite
av varvets specialitet. 1958 revs den gamla båthallen och en ny och större konstruerades.
1978 köpte Allan Lundin från Stenungsund varvet. 1984 brann företagets kontor ner varvid
stora delar av företagets arkiv förstördes. Ritningar och planer förstördes och varvet fick
stora leveransproblem som dock löstes.
I slutet av 1980-talet bildades Swede Ship-koncernen (Swede Ship Invest AB).
1996 dog Allan Lundin och ett konsortium bestående av Folke Patriksson, Lennart Bylock,
Christer Zetterberg med flera tog över företaget.
Djupviks varv döptes om till Swede Ship Marine. Idag ingår varven Swede Ship Composite
och Swede Ship Yachtservice i koncernen, liksom bolaget Swede Ship Sublift, som tillverkar
självgående sjösättningsvagnar.
Under 2000 talet har Swede Ship Marine levererat fartyg till bland annat Sjöfartsverket,
Redningssällskapet, den svenska marinen, Käringötrafiken, och Förenade Arabemiraten. År
2022 köptes Swedeship Marine av Öckeröborgen i Öckerö.
Text och bild: Birgit Åhs


