Bilder från 2017 års arrangemang

Foto från Berättarkvällen den 20 november 2017.

Kvällens tema var: Betydelsefulla personer på Tjörn. Det handlade om Stina Thuvik , fotograf, Gustav Cederberg, präst, Viktor Andersson, Kälkerön, Arnold Martinsson, Isak Pettersson, och Gustav Olausson (Gustav på Studdarn).  Jan-Evert Halldin ledde föreställningen och Karl-Axel Fosser visade egna vackra bilder och presenterade också många bilder från Stina Thuviks produktion. Christer och Laila Mathiasson berättade om Viktor Andersson

Jan-Evert Halldin ledde föreställningen

Stina Thuvik

Gustav Cederberg

Hembygdsföreningens ordförande Eva Ericsson och Karl-Axel Fosser som skötte bildvisningen

Dagrun Trewe berättade om prästen Gustav Cederberg

Foto från Höstmötet på Billströmska den 10 november.

Gösta i Holm berättade entusiastiskt om ”Tjörns mest betydelsefulla man” K.A. Andersson från Stordal, som bl.a. deltog i Nordenskiölds expedition till Antarktis 1901 – 1904.

Lennart Thorstensson underhöll med dragspelsmusik och sång.

Se filmklipp ca 16 min https://youtu.be/E3SsNgXjE8s

Gösta i Holm berättade om sin släkting KA Andersson

Tjörns Hembygdsförenings höstfest drog fullt hus på Billströmska Folkhögskolan. Bakgrunden till alla besökarna var Tjörnättlingen Gösta i Holm och han berättelse om K.A Andersson som var med på Nordenskiölds resa till Antarktis 1901–1904.

K.A var född och uppväxt i Stordal och tog studentexamen. Under sina studier i Uppsala mötte han Nordenskiöld och det blev bestämt att han som zoolog skulle följa med på resan till Antarktis. I Sandefjord provianterade de för första gången. De fick dessutom med en svanslös katt och 8000 meter lina.  På båten fanns redan virke till ett hus och grönlandshundar.

Byggde hus

I Buenos Aires fick de med sig en besättningsman. Resan fortsatte med ilskna hundar och ingen karta De kom så småningom fram till en plats som de döpte till Snowhill och där byggde de huset som en del av de3 bodde i. Allt undersöktes som temperatur och luftfuktighet.  Några stannade där och några fortsatte med båten. Snow Hill borna gjorde resa från huset på isen med hundarna men fick vända efter 70 mil.  Orsaken var att hundarna hade ätit upp provianten.

Räddades till sist

Fartyget körde fast i isen i Antarktis sund och tre man gick av för skida till Snow Hill. Så småningom fann dessa grupper varandra. Och till slut var alla tillsammans igen och de skulle starta resan hem. Fastnade i isen och drev en hel månad. Försökte komma loss genom att lasta av och på provianten. Tillslut sjönk båten och i två små båtar tog man sig in till land där man byggde en stuga av sten med segel och sälskinn till tak.  Det blev att leva på skorpor, säl och pingviner Efter en lång väntan räddades de mirakulöst av argentinarna som hade saknat sin man.

Text Birgith Åhs

Ordf. Eva Ericsson hälsar välkommen och informerar om föreningens verksamhet.

Gösta i Holm

Den kaffekittel som fanns ombord på Nordenskiölds äventyr i Antarktis

Lennart Thorstensson

****************************************************************************************************

Bilder från Berättarkvällen ”Härön runt” den 2 oktober 2017

Foto: Ragnar Karlsson

Stig-Arne Adolfsson fick hedersdiplom och blommor

Besökarna på Tjörns Hembygdsförenings berättarkväll om Härön bjöds på en överraskning.  Då dök nämligen Bohusläns Hembygdsförbunds ordförande Ingrid Kennborn upp och överlämnade hedersdiplom och blommor till Stig-Arne Adolfsson. Diplomet fick han för sitt mångåriga arbete i föreningen. Arne som han kallas har suttit i Tjörns Hembygdsförenings styrelse sedan 1980 och hela tiden deltagit i alla föreningens uppdrag på ett engagerat och troget sätt. Ett exempel är alla kvällspromenader för att se till byggnaderna.
Text: Birgith Åhs

Föredragshållaren Tomas Johansson

Bohusläns Hembygdsförbunds ordförande överlämnar ett hedersutnämnande för lång och trogen insats i Tjörns Hembygdsförening.

Bohusläns Hembygdsförbunds ordförande Ingrid Kemborn överlämnar ett hedersutnämnande till Arne Adolfsson för lång och trogen insats i Tjörns Hembygdsförening.

Foto – och filmbilder från Barnens dag på Bräcke söndagen den 27 augusti 2017.

Se filmklipp ca 11 minuter https://www.youtube.com/watch?v=DaP2Gj9fRjg

Foto – och filmbilder från Gudstjänst på Bräcke söndagen den 13 augusti 2017. Jaana Pollari och Valla spelemän.

Se videoklipp ca 8 minuter

Foto – och filmbilder från Allsångskvällen söndagen 6 augusti kl 18.30.

Bröderna Håkan och Christer Olsson ledde allsången och framförde många låtar med egna kluriga texter. En tredje broder Bengt – Ove, som deltog i publiken, hade också skrivit några sångtexter med originella texter.

Se filmklipp ca 20 min

Reportage från äldredagen 3 augusti som på grund av regnet hölls i Kyrkans Hus, Kållekärr.

Tjörns Hembygdsförening anordnar varje år en äldredag tillsammans med Tjörns kommun. Platsen är hembygdsmuseet. Trots att det nästan inte regnat alls denna sommar hindrade regnet arrangemangets genomförande på Bräcke. Äldredagen flyttade in på Kyrkans hus i Kållekärr och fyllde huset med sång, musik, kaffe med fika och fullt av glada människor.

Det var som traditionen bjuder Axel Falk, Knut & Maria, Lotta Rossövik och Haga Lennart som stod för underhållningen. Artisterna bjöd på musik av alla de slag för gästerna. Och gästerna var äldre i olika åldrar från hela Tjörn. Och tack vare anhöriga och personal besöktes dagen av personer som både bor i egna hem eller i något av kommunens äldreboenden.

Sång och musik uppskattades av gästerna

Stämningen var hög hela tiden och sångerna kändes säkert igen av gästerna. Visorna ”Kom till mig med dina blommor när jag lever, Ja det var då min vän, Tio tusen röda rosor, Maria Maruska, Drömmen om Elin och Svarta Siluetter ” var exempel på sånger som uppskattades av de gamla. Mellan de olika låtarna småpratade artisterna med publiken. Axel tackade Gun Johansson för de fantastiskt goda bullarna och andra kakor som bakats av hembygdsföreningens medlemmar.  Haga Lennart pratade med Uno Engblom som också spelar dragspel och Lotta skojade om olika färger.

Rosor som  tack

Äldredagen avslutades med att Maria Bäckersten från Tjörns kommun och Eva Ericsson från hembygdsföreningen tackade alla medlemmar som ordnat detta arrangemang. Maria delade också ut en ros till de förenings medlemmar som skötte de praktiska arrangemangen runt dagen.

Birgith Åhs

Se film ca 15 min

Ordf. Eva Eriksson tackar alla medverkande. Foto: Birgith Åhs

Fotoreportage från vår loppis och auktion söndagen den 16 juli 2017.

Bror Johansson skötte klubban.

Midsommarafton 2017

Se film 7,5 min.

********

Dagen före midsommarafton samlades ett stort antal av föreningens medlemmar och sympatisörer för att iordningställa ”festplatsen” och samla ihop blommor och  lotterivinster m.m.

Se filmbilder

Sveriges Hembygdsförbund höll riksstämma i Uddevalla den 26 – 28 maj 2017.
En busslast deltagare besökte oss här på Bräcke söndag förmiddag då vi spelade upp ”Sillaspelet” och informerade om vår verksamhet samt bjöd på förtäring och äggost.
Foto: Brigith Åhs och Ragnar Karlsson

IMG_7814_s

Ingemar berättar vad fiskarna heter

IMG_7811_s

Gunbritt Patriksson, Lars-Eric Pettersson och Nils-Arne Nilsson

IMG_7806_s

Stora delar av ”skådespelargruppen” samlade i köket på hembygdsgården inför mötet med publiken. Det gäller ”Sillaspelet” som ska framföras inför en busslast med gäster från Sveriges Hembygdsförbund-

IMG_7807_s

Margit Karlsson och Ragnar Karlsson

Kjell Eriksson

Karl-Axel Fosser

****************************************************************************

Kosläpp och växtmarknad på Bräcke lördagen den 13 maj 2017
Se filmklipp 3 minuter https://youtu.be/akDfGtmz-6o

IMG_7319_72 IMG_7321_72 IMG_7327_s IMG_7328_72

Bilder från växtmarknaden

IMG_7292_s IMG_7298_s IMG_7300_s IMG_7302_s IMG_7304_s IMG_7309_s IMG_7313_s IMG_7342_72 IMG_7343_72 IMG_7344_72 IMG_7347_s

Intresserade kunder

****************************************************************************

Valborgsmässofirande på Bräcke

Foto: C-A Fosser

Valborg 1 Valborg 2 Valborg 3

Berättarcafé den 13 mars 2016 med tema Bin

Morgan Olsson berättade och demonstrerade utrustning för biodlare. Arne Adolfsson läste ett referat från starten av föreningen i november 1901. Publiken bestod av ett drygt trettiotal personer som bidrog med intressanta frågor. Morgan svarade med fakta och humor.

Nästa berättarkväll 2 oktober kl 18.00
Härön runt, allehanda berättelser från gamla tider

Foto: Ragnar Karlsson

IMG_7080_s IMG_7081_s IMG_7084_s IMG_7085_s IMG_7090_s IMG_7092_s IMG_7094_s IMG_7096_s IMG_7099_s IMG_7104_s IMG_7105_s

Den 6 mars 2017 hölls traditionellt årsmöte. Jan Albertsson höll förtjänstfullt i ordförandeklubban  och avverkade snabbt alla 21 punkterna på föredragningslistan. En mindre stadgeändring klubbades för första gången (måste enl. stadgarna klubbas på ytterligare ett föreningsmöte.) En höjning av medlemsavgiften från 120:- till 150:-  f.o.m. år 2018 beslutades. Beträffande val av ny styrelse blev det omval på alla poster frånsett att Christina Kihlqvist bett att få avgå. Hon ersattes av Mona Jansson, från Kållekärr.

Foto: Ragnar Karlsson

Se filmklipp 15 min från ”Vär o vurna”

IMG_7050_s

IMG_7042_s IMG_7043_s IMG_7044_s IMG_7045_s IMG_7073_s

IMG_7078_800

”Vär o vurna” från Alingsås Stående: Lars-Erik Fredriksson, Tomas Karlsson Katarina Östling sittande Putte Gustafsson

Reportage från Hembygdsföreningens berättarcafé på Bräcke måndagen den 6 februari 2017. Kvällens tema var ”Jakter”.
Henry Jansson berättade om dessa jakter som var transportbåtar vilka trafikerade de flesta hamnar i Bohuslän första halvan av 1900-talet.
Se Birgith Åhs referat

Se filmklipp ca 2,5 min

IMG_7010 IMG_7008 IMG_7006 IMG_7005 IMG_7002 IMG_7001 IMG_6995

Bildreportage från ”öktekaffe” I Kyrkans hus i Kållekärr söndag 15 januari.
Foto: Ragnar Karlsson.
Se flera bilder:     Se film med allsång 7 min.